بررسی وضعیت تولید و بازاریابی شیر و فرآورده‌های لبنی گاوهای شیری در استان لوگر -افغانستان

نوع مقاله : مقاله کامل علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،گروه علوم دامی، دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

2 استادیار ، گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه پکتیا، افغانستان

3 استادیار ، گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لوگر، افغانستان

4 محقق پسا دکتری ، گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

سابقه و هدف: شیر اولین و مهم‌ترین منبع ماده غذایی طبیعی انسان است که از نظر عناصر غذایی موردنیاز برای مصرف انسان غنی می‌باشد و نیز مصرف آن در هرسن و سال مانعی ندارد. شیر را می‌توان از منابع مختلف، مانند بز، گوسفند، گاو، گاومیش و شتر به دست آورد، بااین‌حال، شیر گاو محبوب‌ترین شیر در بین تمام شیرها است. از طرفی شیر تنها فرآورده کشاورزی است که تولید آن وابسته به فصل معین از سال نمی‌باشد. همچنین صنعت پرورش گاوهای شیری یا همان صنعت لبنیات از نظر اشتغال به‌ویژه برای زنان دارای جایگاه و ویژه‌ای است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت پرورش گاوهای شیری، تولید شیر و فرآورده‌های لبنی، بازاریابی شیر و فرآورده‌های لبنی و چالش‌های موجود در تولید و فروش فرآورده‌های لبنی در استان لوگر افغانستان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش در سال ۱۴۰1 در شهرستان‌های پل علم، محمد آغه و برکی برک واقع در افغانستان انجام شد و در مجموع ۵۵ روستا و 255 دامدار را با استفاده از روش جامعه هدفمند تحت پوشش قرار گرفت. داده‌های اولیه این پژوهش از طریق توزیع پرسش‌نامه‌ها جمع‌آوری و به کمک نرم‌افزار اکسل مورد و SAS تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در منطقه تحت پژوهش بیش‌تر از 40 درصد نژاد گاوهای خارجی هلشتاین و براون‌سویس پرورش داده می‌شد و میانگین تعداد گاوهای شیری در مزارع 2 رأس بود. دامنه تولید روزانه شیر در مزارع پرورش گاوهای شیری بین 00/20 – 80/12 کیلوگرم در روز بود و پس از نژاد هلشتاین (02/13 و 12/12 کیلوگرم در روز)، بهترین عملکر تولیدی را گاوهای آمیخته (هلشتاین * کندهاری) با تولید 00/11 کیلوگرم در روز داشت. علاوه بر این دامداران 26/56 درصد شیر تولیدی را به گونه شیر تازه می‌فروختند و میانگین در آمد مالکان مزارع پرورشی گاوهای شیری از بابت فروش شیر و فرآورده های لبنی دریک دوره شیردهی 1700 دلار آمریکایی بود. همچنین نتایج نشان داد، بیش‌ترین خریداران شیر و فرآورده های لبنی درمنطقه تحت پژوهش تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی بود. بر اساس نتایج این پژوهش مهترین چالش از لحاظ رتبه بندی در قسمت تولید شیر فقدان تسهیلات بانکی (وام دهی) و کمترین چالش کمبود واکسن‌ها و داروهای دامی می باشد همچنین مهمترین چالش در بازاریابی شیر و فرآورده های لبنی کمبود وسایل و ماشین های مدرن جهت انتقال شیر و فرآورده های لبنی و کمترین چالش در این قسمت تأثیر نوسانات فصلی شیر تولیدی می باشد.

نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری کلی پژوهش نشان داد، در استان لوگر تولید شیر در گاوهای نژاد هلشتاین بیشتر و نیز گاوهای آمیخته در مقایسه با نژاد گاوهای بومی عملکرد بهتری داشتند و دامداران میزان زیادی از شیر تولیدی خود را به‌صورت شیر تازه می‌فروختند، همچنین مهم‌ترین خریداران شیر تولیدی در استان لوگر تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی بودند. به منظور بهبود وضعیت موجود به دامداران و مالکان مزارع پیشنهاد می گردد تا انجمن های دامداری را تشکیل دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of production and marketing status of milk and dairy products of dairy cows in Logar province – Afghanistan

نویسندگان [English]

  • Wahidullah Charkhi 1
  • Ahnadullah Joyan 2
  • Mohmmad sardar Ahmadi 3
  • Hazhir Beheshtizadeh 4
1 PhD student, Department of Animal Science, Faculty of Agricultural Science and Engineering, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Animal Sciences, Faculty of Agriculture, University of Paktia, Afghanistan
3 Assistant Professor, Department of Animal Sciences, Faculty of Agriculture, University of Logar, Afghanistan
4 Postdoctoral Researcher, Department of Plant Production Engineering and Genetics, Faculty of Agricultural Sciences and Engineering, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Abstract
Background and Object: Milk is the first and most important source of natural human food, which is rich in nutrients needed for human consumption, and its consumption is not a problem at any age. Milk can be obtained from different sources, such as goat,sheep, cow, buffalo and camel; however, cow's milk is the most popular sweet among all milk. On the other hand, milk is only an agricultural product whose production is not dependent on a specific season of the year. Also, the dairy industry has a special place for women in terms of employment. The objective of this research is to investigate the status of dairy cattle breeding, production of milk and dairy products, marketing of milk and dairy products, and challenges in the production and sale of dairy products in Logar province of Afghanistan.
Materials and methods: This research was conducted in 2023 in districts of Pol Alam, Mohammad Agheh, and Barki Barak, and a total of 55 villages and 255 animal handlers were covered using the targeted population method. Primary data of this research has been collected and analyzed with the help of Excel and SAS softwares.
Results: Results showed that more than 40% of Holstein and Brown Swiss foreign cattle breeds were nurturing in the research area, and the average number of dairy cattle in farms was 2 heads. The range of daily milk production in dairy farms was between 20.00 - 12.80 kg per day, and after the Holstein breed (13.02 kg/day), cross breed cattle (Holstein * Kandahari) with a production of 11.00 kg/ day had the best productivity.In addition, animal handlers sold 56.26% of produced milk as fresh milk, and the average income of dairy farm owners from selling milk and dairy products in one lactation period was 1700 dollars($$). Also, results showed that the majority of buyers of milk and dairy products in the region under research were cooperatives and private companies. According to the results of this research, the most important challenge in terms of ranking in milk production is the lack of banking facilities (lending) and the least challenge is the lack of vaccines and animal medicines. The most important challenge in marketing milk and dairy products is the lack of modern tools and machines for transportation milk and dairy products and the least challenge in this part is the effect of seasonal fluctuations in milk production.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that in Logar province, Holstein breed produced more milk and cross breed performed better compared to indigenous breeds, and farmers sold a large amount of their produced milk in the form of fresh milk, as well as the most important buyers of produced milk. There were cooperatives and private companies in Logar province. In order to improve the current situation, it is suggested to ranchers and farm owners to form livestock associations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cooperatives
  • Consumer
  • Dairy cattle
  • Milk production and Producer
Ahmad, A., Kumar, D., Mujadidi, N., Rafi, B. & Wasifhy, M. K. (2017). Integrated farming system for Helmand province, Afghanistan. International Journal of Advanced Education and Research. 2(5): 62-67.
Ahmadi, M. S., Charkhi, W. & Stanikzai, M. J. (2023). Preliminary evaluation of the current generation, breeding and milk preliminary of dairy cows in Baghlan province, Afghanistan. Academic Research in Educational Sciences. 4(6): 153-163.
Cessna, J., Kuberka, L., Davis, C. G.& Hoskin, R. (2016). Growth of US Dairy Exports. United States Department of Agriculture.
Datta, A. K., Haider, M. Z. & Ghosh, S. K. (2019). Economic analysis of dairy farming in Bangladesh. Tropical Animal Health and Production. 51: 55-64.
Demeke., T.( 2020). Characterization of reproductive and productive performance of indigenous and crossbreed dairy cows in angot district, north wollo zone, Ethiopia. International Journal of Animal Science and Technolgy. 4: 62.
FAO. FAO supply utilization accounts. United nations food and agriculture organization. (2021). Available online at: http://www.fao.org/faostat/en/#data/SP (accessed March 3, 2021).
Farhang, M. A. &  Aslami, A. H. (2021). The role of livestock on economic growth of Afghanistan (2015-2019). Proceedings E-Book.orcid: 0000-0001-6548-0293.
Horská, E., Petriľák, M., Šedík, P. & Nagyová, Ľ. (2020). Factors influencing the sale of local products through short supply chains: a case of family dairy farms in Slovakia. Sustainability. 12(20): 8499. https://doi.org/10.3390/su12208499.
Landes, M., Cessna, J., Kuberka, L. & Jones, K. (2017). India's dairy sector: Structure, performance, and prospects. Washington, DC, USA: United States Department of Agriculture.
Muehlhoff, E. & Bennett, A. (2013). Milk and dairy product in human nutrition.
Moradi., A.G. (2014.) Development and discovery of cattle breeding in rural areas and its effects on food security. Scientific Journal of Kabul University. 3(2): 198-205. (In persian).
Meena, P. C., Parewa, H. P., Chaudhary, A. & Kumar, H.(2017). Problem and prospects of dairy industry in India. Rashtriya Krishi. 12(2): 83-86.
Mukhtar, A.H., Ashkar, S.B. & Azizi, B. (2021). Milk and marketing of dairy productions in Samangan province: a case study in districts of Khuram-Sarbagh, Feroz-Nakhchir, and center of Samangan (Aybak), Afghanistan. International Journal of Innovative Research And Scientific Studies, 4(3), 147-151. https://doi.org/10.53894/ijirss.v4i3.70.
Naeimi, M. & Almas, M. M. (2021). A prospective overview of animal husbandry, milk production, consumption and its marketing in Baghlan province; Afghanistan. International Journal of Innovative Science and Research Technology. 6(7): 379-386.
Omeri., M.A. (2014). Production and marketing of milk and dairy products in Wardak Province, Afghanistan. Master's theses. Kabul University. pp. 29-50.
Odero-Waitituh, J. (2017). Smallholder dairy production in Kenya; a review. Livestock Research for Rural Development. 29(7): 139.
Rashidi, A.R. (2013). Cooperatives, publications of the development department of agricultural cooperatives.
Rahimi, H., Fazli, G.R. & Anwari. S.A. (2020). Investigating the production differences of generations of foreign cows with kandhari in environmental conditions of Afghanistan. International Journal of Science and Research (IJSR).9(5): 785-789. DOI: 10.21275/SR20505114143.
Saadullah., M. (2002). Smallholder dairy production and marketing in Bangladesh. Smallholder dairy production and marketing-Opportunities and constraints. Nairobi, Kenya: NDDB (National Dairy Development Board) and ILRI (International Livestock Research Institute). 7-21.
Staal, S.J., Baltenweck, I., Njoroge, L., Patil, B. R., Ibrahim, M. N.& Kariuki, E. (2006). Smallholder dairy farmer access to alternative milk market channels in Gujarat. In Iaae Conference, Brisbane, Australia.
Stanikzi, N. (2015). The status of implementation of technical standards in dairy cattle farms in Kabul province, Afghanistan. Master's theses. Kabul University. pp. 56 – 75.
Sarkar, A. & Dutta, A. (2020). Challenges and opportunities of dairy sector in India vis-à-vis world: a critical review. Exploratory Animal and Medical Research.  10(1).
Siddiky, M.N.A. (2017). Dairying in south Asian region: opportunities, challenges and way forward. SAARC Journal of Agriculture. 15(1): 173-187. DOI: http://dx.doi.org/ 10.3329/sja.v15i1.33164.
Sharma, H., Makwana, M. C. & Kalamkar, S. S.(2021). Constraints faced by the members of organised and unorganized sector of milk producers in Gujarat. Journal of Livestock Science. (12). doi. 10.33259/JLivestSci.2021.23-30.
Tibbo, M., Abdelali-Martini, M., Rischkowsky, B., Aw-Hassan, A., Tariq, B., Salehy, P. & Anwar, M.K.M. (2009). Gender sensitive research enhances agricultural employment in conservative societies: the case of women livelihoods and dairy goat programme in Afghanistan and Pakistan. In Syria paper presented at the FAO-IFAD-ILO workshop on gaps, trends and current research in gender dimensions of agricultural and rural employment: differentiated pathways out of poverty. Rome, Italy.
Wakjira, G. G. & Kant, S. (2022). Assessment of challenges and prospects of local milk supply on market performance: a case of Ethiopia, horn of Africa. Journal Peranakan Sabana. 1(2): 102-109.https://doi.org/10.58300/jps.v1i2.281.